21 april Byzantijnse viering Gewijzigde aanvangstijd: 10.30 uur

Noteer het al vast in je agenda. Op zondag 21 april om 10.30 uur is het Byzantijns Mannenkoor Friesland bij ons in de Brugkerk te gast. We houden een dienst in de stijl van de Oosters-Orthodoxe kerk. In de dienst wordt niet gepreekt. Het zijn de gezangen van dit koor waarop alle nadruk komt te liggen. Er wordt a capella gezongen, zonder begeleiding van muziekinstrumenten. Volgens de Oosters-Orthodoxe traditie is alleen de menselijke stem geschikt om Gods lof te zingen. Het is de bedoeling dat de zang als een ‘ladder naar de hemel’ wordt ervaren. De liederen zijn soms meer dan vijftienhonderd jaar oud en ooit ontstaan uit de menselijke ervaring met geboorte, leven en dood. Ze zijn soms meditatief-verstild, soms jubelend-uitbundig van aard. Deze a capellazang een klein uur lang meditatief ondergaan, maakt de kerkdienst tot een buitengewoon bijzondere ervaring. Welkom.