Oecumenische gebedsdienst raakt (bijna) alle zintuigen..

In de Brugkerk kwamen mensen van de vier kerken van Lemele en Lemelerveld samen voor de Week van gebed voor de eenheid. Binnenkomend werd ieder hartelijk welkom geheten met een drankje. Je moest kiezen: vertrouwd of spannend? Later in de viering werd uitgelegd dat dit een gewoonte is in het Afrikaanse land Burkina Faso, van waaruit dit jaar het thema wereldwijd was voorbereid, “Heb God lief en je naast als jezelf. Dat was het eerst zintuig: smaak. Toen was zintuig gehoor aan de beurt: de dames van Accordeola, met dirigent Herma Jalink en zangeres Charlotte Kleinlugtenbeld omlijstten de dienst met geweldig mooie muziek . In de preek liet dominee Leon Eigenhuis het overbekende verhaal van de barmhartige Samaritaan tóch nog weer van een andere kant zien, met behulp van een schilderij van Vincent van Gogh. Zintuig kijken, dus. Rake teksten en indringende gebeden van de drie voorgangers gaven inhoud en zin. Daarna was zintuig reuk aan de beurt: de koffie geurde heerlijk en smaakte dito. De kerkgangers gingen huiswaarts met het inzicht: je naaste? Die is net zoals jij, wees er daarom voor haar of hem als dat op je pad komt!