Filmavond 2 april

A.s. zondagavond 2 april is in de Brugkerk de film ‘Des Hommes et des Dieux’ (Mensen en goden) te zien. De film gaat over een klooster in de bergen van Noord-Afrika. Acht Franse monniken leven er in harmonie met hun islamitische dorpsgenoten. Langzamerhand is er echter in het gebied steeds meer sprake van terreur en geweld. Wat moeten de monniken doen? Vertrekken of toch blijven? In het waar gebeurde verhaal dat aan deze film ten grondslag ligt, blijven de monniken en moeten ze het met hun leven bekopen. In de film wordt dit niet getoond, maar ligt alle nadruk op de afwegingen van de monniken om met gevaar voor eigen leven te blijven. De film beschrijft heel secuur, sober en meeslepend hoe sommige mannen hevig aan hun taak en zelfs aan God twijfelen. Anderen zien de keuze om daar in alle eenzaamheid te wonen als definitief. De monniken willen graag dat hun klooster bewaard blijft als een ‘huis van de vrede’, zoals een van de bewoners uit de streek het noemt, maar de vraag is: valt zo’n huis in een dergelijke situatie wel overeind te houden?! De film werd in 2010 op het filmfestival van Cannes bekroond met de ‘Grand Prix’ en ontving een jaar later in Parijs de ‘César’ voor beste film, beste bijrol en beste fotografie. De filmvoorstelling in de Brugkerk begint om 19.30 uur, er wordt entree voor geheven. De voorstelling vormt de opmaat van een hele reeks activiteiten in de Brugkerk in de Stille Week voor Pasen.